Vorige week reisde ik met de trein naar een dorp iets voorbij Toulouse om mijn ouders op te zoeken. Dat heb ik vaker gedaan, met wisselend succes, maar daarover later meer. Reizen met de trein door Europa is goed te doen, maar zou véél beter georganiseerd moeten worden omdat het zo’n mooie, milieuvriendelijke manier van transport is.
Omdat veel mensen in mijn omgeving best met de trein willen reizen, maar worden tegengehouden door praktische bezwaren, leg ik in deze blog waar je op moet letten als je met de trein naar Zuid-Frankrijk gaat. Met tips die ik zelf had willen hebben voordat ik op pad was gegaan. Hoe boek je een kaartje? Welke treinen zijn er? Hoe stap je over in Parijs? Het komt allemaal aan bod!
Waarom met de trein?
Als je met de trein gaat reizen, is het goed om voor jezelf duidelijk te krijgen waaróm je dat eigenlijk wil. Het kan zijn dat je het uit milieuoogpunt doet, dat je bang bent om te vliegen, of dat je de trein gewoon een prettig vervoermiddel vindt. Zelf vind ik het fijn om het land waar ik doorheen reis aan me voorbij te laten gaan, terwijl je verder totaal niet op hoeft te letten. Lekker een boek lezen, werken op mijn laptop of gewoon een beetje mijmerend uit het raam staren. Reizen is het fijnst als je niet probeert om zo snel mogelijk ergens te zijn, maar als je er de tijd voor uittrekt. Op die manier wordt de reis een onderdeel van je vakantie. En de lage CO2-uitstoot vind ik ook belangrijk. Als je weet waarom je de trein neemt, kun je eventuele tegenvallers beter incasseren.
Overstaptijd in Parijs
Ga je naar Zuid-Frankrijk met de trein, dan neem je eerst de Eurostar (voorheen Thalys) vanaf Amsterdam of Rotterdam naar Parijs. Je komt aan op Paris Gare du Nord. Vanaf daar moet je naar een van de andere stations in Parijs, waar verschillende TGV’s (hogesnelheidstreinen) je verder het land in brengen. Meestal vertrekken die vanaf Gare de Lyon, Montparnasse of Austerlitz. Tussen de stations rijden metro’s of regionale treinen (RER).
Voor de overstap in Parijs heb je minimaal een uur nodig, als de TGV vertrekt vanaf een van bovenstaande stations. Zeker als je precies weet waar je heen moet en je al een metroticket hebt, is een uur goed te doen. Maar je hebt dan weinig speling om even naar het toilet te gaan, een broodje te kopen, een Pakistaans bejaard echtpaar te helpen met het kopen van een treinkaartje, en even op je gemak om je heen te kijken. Bovendien is er geen ruimte voor vertraging. Als de Eurostar vertraging heeft, dan beginnen je oksels al erg vroeg te klotsen bij de vraag of je de TGV dan nog wel haalt. Daarom zorg ik zelf liever voor twee uur overstaptijd in Parijs. Dat is zoveel relaxter en je kunt ook nog eens wat van de stad zien als je wil.
Treinkaartjes reserveren in en naar Frankrijk
Bij NS Internationaal kun je de treinreis in zijn geheel boeken, maar vaak alleen op specifieke tijden. Ook moet je op de overstaptijd letten. Die wordt soms wat optimistisch berekend. De metrotickets in Parijs moet je altijd zelf regelen.
Ik boek zelf liever direct bij Eurostar en bij SNCF Connect (TGV) of OUIGO (goedkopere TGV), zodat ik meer keuze heb in tijdstip, overstaptijd en type TGV. De eerste twee sites zijn er ook in het Nederlands. OUIGO is er in het Engels. Let er bij het boeken van de TGV op dat je als vertrekstation ‘Parijs, alle stations’ invult. Dan krijg je alle opties te zien. OUIGO vertrekt soms van stations die wat verder weg liggen van het centrum, zoals Massy TGV. Houd dan rekening met extra overstaptijd.
Verschil tussen SNCF Connect/InOui en OUIGO
SNCF is de Franse versie van de NS. Bijna alle treinen vallen onder de SNCF, zowel regionale lijnen als intercity’s. Op de hogesnelheidslijnen rijden twee type TGV’s: InOui en OUIGO. De laatste is de Ryanair onder de TGV’s, een low-budgetlijn, waar je voor alle extra’s extra moet betalen. En eigenlijk ook voor de gewone zaken, zoals je bagage.
Toen ik boekte, had ik niet door wat het verschil was tussen OUIGO en InOui. Ik was de laatste gewend, dus ik moest even schakelen toen ik in de knalroze/blauwe trein terechtkwam. Het is er krapper dan in de ‘gewone’ TGV en het interieur is net zo schreeuwerig blauw-roze als de buitenkant van de trein. Mensen zaten met hun handbagage-koffertjes onder hun voeten, wat een niet heel ontspannen houding is om vier uur vol te houden. Ik had ‘gelukkig’ 5 euro extra betaald voor mijn handbagagekoffer, die bij OUIGO als te groot wordt gezien voor handbagage, en daarmee mocht deze in het krappe bagagerek. Maar toen nog probeerde de conducteur mij ervan te overtuigen dat ik de koffer onder mijn voeten moest plaatsen. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
Ook had ik 2 euro extra betaald voor de Ouifi (ja, echt), maar de internetverbinding was de hele reis ontzettend slecht, waardoor ik amper kon werken. Dit was allemaal niet zo erg geweest als ik dit van tevoren geweten had. Een blik op de website van OUIGO leert dat je echt wel voor lage prijzen kunt reizen door Frankrijk, zeker als je op tijd boekt. Dus als je niet zo veel geld wil uitgeven, en je vindt wat minder comfort niet zo erg, dan is dit een goede optie.
Overstappen in Parijs: hoe kom je aan een metrokaartje?
Je moet dus overstappen in Parijs en de metro is ideaal hiervoor. Ik had me niet zo heel goed voorbereid op die overstap, omdat ik wist dat ik veel tijd had. Die tijd verdampte aardig toen ik een half uur besteedde aan het helpen van een Pakistaans bejaard echtpaar met het kopen van een treinkaartje. Gelukkig wist ik dat ik de eerste kaartjesautomaten beneden over moest slaan, want daar staat altijd een rij van een kilometer. Als je op die benedenverdieping wat verder loopt naar de ingang van de metro, dan staan daar veel meer automaten, waar de rijen veel korter zijn.
Navigopas voor de metro
Voor de metro in Parijs heb je twee soorten tickets: ten eerste kun je reizen met een Navigo-pas, een soort oplaadbare OV-kaart. Die koop je in een automaat of aan het loket, maar veel handiger is om deze te kopen bij de bar in de Eurostar (was ik vergeten). Op deze pas kun je verschillende metrotickets laden. Voor het reizen tussen de grote treinstations in Parijs (incl. Massy) heb je genoeg aan één ticket voor 1-5 zones. Laat deze in de Eurostar vast op je Navigo-pas zetten, voor de heen- en de terugreis.
Tickets en reisinformatie via Bonjour RATP
Had ik me iets beter voorbereid op mijn treinreis, dan had ik de Bonjour RATP-app op mijn telefoon gezet. Hier vind je alle informatie over metro, bus en RER in Parijs. Het is een soort combinatie van 9292 en Google Maps. En helemaal handig: je kunt meteen tickets kopen ín de app. Geen gedoe met Navigo-passen opladen, maar alles digitaal bij de hand in je telefoon. De app is gratis.
Wandelen door Parijs
Omdat ik wat meer tijd reserveer voor de overstap in Parijs, ga ik vaak (een stuk) te voet door de stad. Vorige week liep ik bijvoorbeeld van station Montparnasse naar het Louvre, zodat ik nog een beetje mee kreeg van Parijs. Daar in de buurt heb ik vervolgens metrolijn 4 gepakt naar Gare du Nord. Tussen Gare du Nord en Gare de Lyon is het een uur lopen – dat heb ik ook een paar keer gedaan. Ik vind het een fijne afwisseling met de hele dag zitten in de trein. Het geeft je ook nog eens de gelegenheid om ergens een doos goede macarons scoren. Of een koffie op een terrasje in een leuke wijk als Saint-Germain-des Prés.
Wifi en oplaadpunten voor telefoon en laptop
Als je de hele dag op pad bent, heb je grote kans dat je telefoon leegraakt. In de Eurostar en de InOui heb je een stopcontact en twee USB-poorten bij elke tweezit, zowel in de tweede als in de eerste klas. OUIGO heeft geen oplaadpunten. Een gevulde powerbank meenemen is sowieso aan te raden, want dan kom je nooit voor verrassingen te staan.
Op de heenreis vond ik de wifi in de Eurostar wisselend van kwaliteit en de Ouifi van OUIGO was amper bruikbaar. Op de terugweg was de wifi in de InOui heel goed, en die in de Eurostar ook beter dan op de heenreis. Geen idee hoe dat kan. Als je afhankelijk bent van internet, omdat je moet werken zou ik dus voor de InOui kiezen in plaats van de goedkopere OUIGO.
Tickets regelen voor regionale treinen in Frankrijk (en Europa)
Wil je in Frankrijk vanaf het TGV-station verder reizen met een regionale trein of een intercity? Zet dan de app Trainline op je telefoon. Dit is een Britse trein-app voor tickets en treininformatie in heel Europa. Het is een overzichtelijke app en makkelijk in gebruik. Je gekochte treinkaartjes zet je in je Google of Apple Wallet: handig bij het in- en uitchecken. Trainline verkoopt ook Eurostar en TGV-tickets, maar veel minder dan de websites van Eurostar en SNCF zelf.
Is reizen met de trein naar Frankrijk goedkoop?
Dat hangt ervan af wanneer je boekt. Hoe eerder je je treinkaartjes boekt, des te meer kans op een goede deal. Naarmate je vertrekdatum dichterbij komt, worden de kaartjes een stuk duurder helaas. Dat geldt voor zowel Eurostar als TGV. Bij Eurostar komen treinkaartjes 6 tot 8 maanden beschikbaar voor de vertrekdatum. Bij TGV InOui is dat pas 3 tot 4 maanden vooraf. OUIGO wisselt hierin tussen 2 en 9 maanden, dus hier moet je de website extra goed in de gaten houden.
Boek je vroeg bij OUIGO, dan heb je kans op tickets voor 25 of 30 euro voor echt wel serieuze afstanden. Ter vergelijking: ik boekte ‘pas’ vier weken voor mijn vertrekdatum en was 99 euro kwijt voor het traject tussen Parijs en Toulouse (enkele reis). Ook de dag waarop je reist, heeft veel invloed op de prijs. Bij Eurostar krijg je een duidelijk overzicht van de kosten per dag, dus dan kun je overwegen of je een dag eerder of later gaat in verband met de prijs.
Stakingen en vertraging
Een paar jaar geleden reisde ik met mijn gezin van Toulouse naar Nederland met de trein en toen hadden we drie dagen vertraging. Wegens stakingen kwamen we niet verder dan Parijs en moesten daar drie nachten doorbrengen voordat er weer een trein reed. Dat was een heel extreem geval van vertraging. Dikke pech vooral. Er zijn elk jaar stakingen bij de Franse spoorwegen, maar meestal worden de Eurostar en de TGV’s daarvan ontzien. OUIGO valt daarbij iets sneller uit dan InOui, omdat die eerste minder reservepersoneel heeft. Meld je aan voor pushberichten in de Eurostar-app en de SNCF-Connect-app om op de hoogte te blijven. En mocht je de pech hebben met een staking te maken te krijgen, dan kun je je ticket gratis omboeken of je geld terugkrijgen. Overigens heb ik de overige zeven keren dat ik met de trein naar Toulouse of naar Lyon reisde geen last gehad van vertraging, dus laat je vooral niet afschrikken.
Lekker reizen met de trein door Europa
Mensen kiezen snel voor het vliegtuig, omdat ze die optie gewend zijn. Helaas is vliegen vaak goedkoper dan de trein, maar je kunt je afvragen wie de prijs daarvoor uiteindelijk betaalt. Als je naar Londen gaat, ben je sneller met de Eurostar in het centrum, dan als je het vliegtuig neemt. Je kunt je ook afvragen waarom je zo snel ergens moet zijn. Is de reis niet ook onderdeel van het avontuur? Hoe dan ook, ik hoop dat een treinreis naar Frankrijk met mijn praktische tips wat makkelijker is geworden. Hieronder vat ik de tips nog even samen, voor de mensen met haast ;)
Samengevat (TL;DR):
· Boek zo vroeg mogelijk voor de beste prijzen
· Reken anderhalf tot twee uur overstaptijd in Parijs
· Koop je treinkaartjes direct bij Eurostar voor de trein naar Parijs
· En bij SNCF-Connect of OUIGO voor de TGV vanaf Parijs
· Zet de Bonjour RATP-app op je telefoon voor transport binnen Parijs
· Of koop bij de bar van de Eurostar alvast een Navigo-pas voor de metro
· Gebruik de app Trainline voor ‘gewone’ treinen in Frankrijk
· Reis langzaam (ook al ga je met een TGV) en geniet van je reis!